Detail článku

trend:bit Co je metaversum a jak se ho chce chopit Facebook

14. 06. 2022 | trend:bit <<<Na všechny články
Sdílej to!
S čím to souvisí?

Facebook je fenomén, který změnil způsob, jak komunikujeme, nakupujeme, rozhodujeme se, (ne)myslíme… Ačkoliv si to většina jeho uživatelů neuvědomuje, má tato platforma na jejich životy obrovský vliv. Nedávno jeden z duchovních otců Facebooku, sám Mark Zuckerberg, představil novou „verzi“ internetu – metaversum, která má být něco jako všepohlcující ztělesnění internetu. 

 

Zuckerberg chce, aby se Facebook stal průkopníkem tohoto konceptu. Představuje si totiž budoucnost, kdy se uživatelé nebudou pouze přihlašovat k produktům jeho společnosti, ale budou v nich žít, pracovat a trávit čas. Generální ředitel společnosti Facebook představil Wall Street koncept metaversa během hovoru s investory za druhé čtvrtletí roku 2021, který se uskutečnil 28. července. Nazval jej „příští generací internetu a další kapitolou nás jako společnosti“. Jde o rozsáhlou reimaginaci sociální sítě, která si vyžádá rozsáhlé investice. Ve skutečnosti na metaversum Facebook vynakládá miliardy a doufá, že až bude úspěšné, vydělá na něm. 

Zuckerberg metaversum popsal jako virtuální prostředí, kde mohou být uživatelé přítomni s ostatními lidmi v digitálním prostoru – ztělesněný internet, chcete-li. Jde tedy o pohlcující virtuální svět, podobně jako je tomu nyní u virtuální reality, kde však lidé tráví čas společně a sdílejí zážitky. 

No alt text provided for this image

Jak má „ztělesněný internet“ fungovat? 

Charakteristickou vlastností metaversa má být to, že uživatelům poskytne pocit, že jsou skutečně s jiným člověkem nebo na jiném místě. Metaversum v podání Facebooku by mělo být přístupné ze všech zařízení a aplikací a uživatelé do něj budou vstupovat, aby mohli hrát hry, pracovat a vytvářet a sdílet zážitky s přáteli. Budou jej dokonce používat stejně jako dnes internet, ale budou moci dělat i „některé věci, které dnes na internetu nemají smysl, například tančit“. Zuckerberg také poznamenal, že vytváření avatarů a digitálních objektů bude ústředním prvkem toho, jak se uživatelé v metaversu vyjadřují. 

Metaversum nezačíná a nekončí u Facebooku 

Metaversum není nový koncept, který by vymyslel Mark Zuckerberg. Nicméně Facebook začal tento termín veřejně používat a zároveň prozradil, že jde o něco, na čem společnost pracuje díky Oculu a dalším projektům a investicím do virtuální a rozšířené reality. 

Jak Zuckerberg poznamenal během hovoru o výsledcích společnosti Facebook za druhé čtvrtletí, žádná společnost nemůže vyvinout komplexní metaversum sama. Pro Facebook bude metaversum novým ekosystémem s novými protokoly, novými platebními systémy, novým vším. Společnost proto pověřila interní skupinu, aby vytvořila svou verzi metaversa, přičemž Zuckerberg si představuje „sociální produkt“, který budou používat stovky milionů lidí. 

Pro Facebook bude metaversum novým ekosystémem s novými protokoly, novými platebními systémy, novým vším.

Na otázku ohledně interoperability Zuckerberg odpověděl, že toto „virtuální prostředí“ bude přístupné na zařízeních a náhlavních soupravách, nejen na těch od Facebooku, a že všechny společnosti budou mít možnost vytvářet zážitky pro metaversum. Utopie? Možná.

 

 

Pro Andrew Paulsen: M.Benešovská

Photo Credit: My finance times, Meta

<<<Na všechny články