Detail článku

trend:bit Esport: fenomén s obrovským potenciálem

21. 06. 2021 | trend:bit <<<Na všechny články
Sdílej to!
S čím to souvisí?

Esport je v posledních letech na vzestupu a stává se z něj fenomén, který dávno překonal vnímání počítačových her jakožto nenáročné zábavy pro děti. Popularita esportu raketově roste a s tím i obrovsky výnosný ekosystém, který se neustále rozrůstá. Dostali jsme se do fáze, kdy turnaje v esportu se mohou nejen vyrovnat, ale i zastínit tradiční sportovní události.

Jeden z průzkumů, který loni provedly Washington Post a University of Massachusetts Lowell, zjistil, že 58 % mladých lidí ve věku 14 až 21 let uvedlo, že sledují kompetitivní hraní videoher, a podobné procento uvedlo, že sami takové hry hrají. Co je tedy esport, který přitahuje nejen zástupce generace Z?

Esport je zkratka pro elektronický sport, fenomén, který zahrnuje nejen rozmanité typy videoher, ale také samotné hráče, fanoušky a diváky. Hraje se po celém světě, v centru pozornosti jsou profesionální hráči a turnaje. Ty vrcholové sledují stovky milionů diváků a fanoušků z celého světa. Kompetitivní hraní, které je jádrem esportu, spočívá v soupeření hráčů v různých videohrách. Mezi nejsledovanější a na profesionální úrovni nejhranější tituly patří League of Legends, Counter Strike: Global Offensive, Overwatch, v mezinárodním měřítku i popkulturně významnější tituly, jako je Fortnite, Super Smash Bros nebo Call of Duty.

Žánry, které v esportu dominují

No alt text provided for this image

Profesionálně se hrají hry napříč žánry. Mezi neoblíbenější žánry esportu se řadí strategické hry, mezi něž patří hry typu MOBA (multiplayer online battle arena), jako je zmíněný titul League of Legends, a hry typu RTS (real-time strategy), jako je kupříkladu esportovní klasika StarCraft II. Mezi další mimořádně oblíbené žánry patří střílečky z první osoby (FPS) nebo bojové hry. Ačkoli tyto typy her nejsou považovány za strategické hry, stále vyžadují stejnou míru dovedností, týmové spolupráce a rychlých reflexů. Do této oblasti patří například Counter Strike: Global Offensive, Overwatch nebo Call Of Duty.

Žánr MOBA je zdaleka nejoblíbenějším žánrem z hlediska sledovanosti a finančních odměn. Hry MOBA, které původně vznikly jako subžánr her RTS, jsou týmové strategické hry, v nichž týmy spolupracují proti soupeřovu týmu s cílem dobýt jeho základnu a zároveň bránit tu svou. V roce 2018 činila hlavní výhra na mistrovství světa v Legue of Legends téměř 6,5 milionu dolarů. Další populární hra MOBA, Dota 2, má letos na mistrovství celkový prize pool přes 40 milionů dolarů a turnaje sledují miliony diváků.

Střílečky z pohledu první osoby jsou jedním z nejrozšířenějších žánrů elektronického sportu a zahrnují jak klasické série jako Call of Duty, Rainbow Six a Counter-Strike, tak v poslední době populární žánr battle royale s tituly jako Fortnite a PlayerUnknown: Battlegrounds. Tyto hry se soustředí na boj se zbraněmi očima hlavní postavy (v battle royale hrách je však typičtější pohled ze třetí osoby, kdy hráč vidí celou svou postavu) a obvykle v nich proti sobě soupeří týmy.

A konečně bojové hry, mezi něž patří Mortal Kombat a Super Smash Bros, jsou hry, které se obvykle zaměřují na dovednosti a taktiku jednotlivých hráčů v zápasech na kola.

Sledování esportu

Esport z pohledu diváka funguje na stejném principu jako sledování tradičních sportů. Komentátoři poskytují informace o týmech, hráčích, ligách a turnajích, zatímco živé publikum obvykle sleduje průběh zápasů ve sportovních arénách – ve světě vznikají dokonce arény určené výhradně pro esportovní utkání. Stejně jako tradiční sportovní utkání jsou zápasy a turnaje vysílány živě a sledují je miliony fanoušků prostřednictvím živých přenosů na platformách, jako jsou YouTube, Twitch a Facebook.

Díky platformám pro živé vysílání mohou profesionální hráči nebo ligy oslovit obrovské množství fanoušků v reálném čase. Velké turnajové přenosy tak mohou sledovat miliony fanoušků, z čehož vyplývají větší příjmy za reklamy, které jsou jedním z hlavních zdrojů generování příjmů v tomto segmentu.

No alt text provided for this image

Organizace esportu

Jednou z mála věcí, která poněkud brzdí růst esportu (který mimochodem i tak stále roste neuvěřitelným tempem – od roku 2016 se počet diváků rozšířil o něco více než 50 % a nyní zahrnuje celkem 557 milionů příležitostných diváků a nadšenců), je absence národní nebo mezinárodní profesionální ligy.

Hráči se proto organizují podle konkrétních her a hry jsou řízeny a regulovány turnaji nebo ligami, které pořádají velké turnaje a stanovují sezóny pro konkrétní sport. Mnoho lig se také zaměřuje na konkrétní země nebo kontinenty.

Týmy a hráči jsou téměř vždy rozděleni podle jednotlivých zápasů, takže se v průběhu sezón selektují prostřednictvím sérií zápasů, které proti sobě staví týmy a hráče na několik zápasů za sebou. V hrách FPS jsou často konkrétní týmy extrémně zkušené nebo připravené na určité mapy, takže před vyřazením je třeba odehrát více kol.

Mezi světově nejúspěšnější esportovní skupiny patří Team Liquid, FaZe Clan, Cloud9, G2 Esports, Fnatic, 100 Thieves, Astralis, Team Envy, Evil Geniuses, Ninjas in Pyjamas, Rogue, Luminosity Gaming, Gen.G Esports, OG, Natus Vincere nebo NRG eSports. Tyto skupiny mají obvykle mezinárodní hráčskou sestavu a jednotlivé hráčské týmy se soustředí na konkrétní tituly. Hráči podstupují důsledný trénink a za své výkony jsou velice dobře placeni a v tomto segmentu jsou uznávanými celebritami.

No alt text provided for this image

 

Esport a peníze

I pro začátečníky je nutné pochopit finanční strukturu, která je základem tohoto odvětví. Reklama je jedním z nejpraktičtějších a nejlukrativnějších zdrojů příjmů v dnešní globální ekonomice a esportu tomu není jinak.

Reklamy, které se zaměřují na diváky esportu, generují většinu obratu. Mezi tyto reklamy patří reklamy v televizi, během zápasů, na online platformách a během živých přenosů.

Platformy jako YouTube a Twitch jsou pro tyto účely strategické. Společnost Streamlabs například odhalila, že v roce 2018 se na těchto dvou platformách čtvrtletně vystřídalo 432 000, respektive 1,13 milionu aktivních streamerů. Protože se stále objevuje více a více streamerů, úměrně tomu poroste i potřeba inzerovat relevantní obsah. Díky těmto reklamám poroste i obrat a příjmy v esportu.

Na stovkách milionů dolarů, které esporty generují, se podílejí také velcí vývojáři, významné značky a investoři s miliony dolarů. Mezi nejvýznamnější sponzory patří nejen technologické společnosti, jak by se dalo očekávat, ale také potravinářské konglomeráty, nápojový giganti, mediální společnosti i automobilky. Podle jedné z analýz společnosti Newzoo zaznamenaly elektronické sporty více než 30% průměrný roční nárůst obratu, a to zásluhou sponzoringu.

Toto odvětví zaznamenalo v posledních letech velký boom, protože si stále více sponzorů uvědomuje potenciální zisk spojený s tímto rychle se rozvíjejícím odvětvím.

 

Esporty mění vnímání her

Dnes se zásluhou esportu a profesionálního hraní radikálně změnilo vnímání hraní her. Už dávno neplatí, že hry jsou nenáročný nebo dokonce závadný způsob „zabíjení“ volného času, ale jde o uznávanou a stále více respektovanou činnost, která vytváří neustále se rozšiřující ekosystém, který mimo jiné přináší také nové pracovní příležitosti. Videoherní průmysl každoročně vytváří pracovní příležitosti pro tisíce odborníků. Patří mezi ně designéři, vývojáři softwaru, zvukoví inženýři, počítačoví programátoři, animátoři a výtvarníci, spisovatelé, tlumočníci a překladatelé, testeři videoher, specialisté technické podpory a další.

 

Pro Andrew Paulsen: M.Benešovská

Photo credit: Canva

 

<<<Na všechny články