Detail článku

hr:bit Jaké výhody byste měli poskytovat lidem pracujícím na dálku?

23. 08. 2022 | hr:bit <<<Na všechny články
Sdílej to!
S čím to souvisí?

Tradiční „kancelářské benefity“, jako jsou stravenky nebo permanentky do posilovny, zaměstnanci často považovali za důležitý aspekt – a někdy dokonce za hlavní lákadlo – při výběru zaměstnavatele. Nemůžeme opomenout ani takové taháky jako čerstvé ovoce každý den, pokročilá kávová kultura na pracovišti, fotbálek, chill-out zóna z herními konzolemi a další libůstky, která však poněkud přestaly během pandemie dávat smysl.

Přestože se řada společností rozhodla nahnat zaměstnance zpět do kanceláří, což v řadě případů působí jako krok zpátky, jsou zde i tací (včetně velkých společností), kteří si vyzkoušeli provozuschopnost na dálku a hodlají tento model využívat i nadále.

Home-office byl před pár lety výsostným benefitem a málokdo si dokázal představit, že jsou zde společnosti, které tento model přijmou a už od něj neupustí. Tyto „disruptoři“, kteří zastávají práci na dálku přesto, že už mohou zaměstnanci opět volně cestovat, srocovat se a fungovat od 9 do 5 v kanceláři, udělali z někdejšího benefitu standard. Nyní však čelí výzvě – jaké výhody nad rámec permanentního home-officu umějí svým zaměstnancům poskytnout?

Vzhledem k tomu, že mnozí zaměstnanci pracující z domova přicházejí o výhody plynoucí z docházky do kanceláře – například o bezplatné stravování nebo dokonce o vhodné vybavení, je na místě benefity revidovat.

 

Ať si zaměstnanci vyberou

Buďme upřímní – otázka, zda je třeba benefity na pracovišti vážně přehodnotit, není zrovna nová a byla pro mnoho podniků aktuální dlouho před vypuknutím epidemie. I dnes je na mnoha místech běžné, že se „vyhazují peníze“ za benefity, které zaměstnanci nevyužívají a ani si jich neváží. Takže nikdy nebylo aktuálnější a důležitější zavést přístup k benefitům řízený zaměstnanci – umožnit zaměstnancům flexibilitu a výběr, aby bylo zajištěno, že to, co je nabízeno, má pro konkrétního člověka přínos.

 

Co by mělo nahradit stávající benefity?

Dalo by se očekávat, že pro zaměstnance budou atraktivní benefity, které jsou dostupné blíže jejich bydlišti a které pomáhají s jejich fyzickou a duševní pohodou – například přístup do místních posiloven nebo členství v soukromých klubech. Větší důraz by mohl být kladen na benefity, které budou motivovat týmy i jednotlivce v depresivních zimních měsících, jako jsou rozesílání pochutin, odměn nebo her, které umožňují pracovním skupinám stmelit se.

Zaměstnavatelé by také například měli zvážit rozšíření svých současných zásad pro výdaje – na mnoha místech se osvědčil systém, kdy mají zaměstnanci u konkrétního dodavatele k dispozici rozpočet, který mohou utratit za položky/vybavení dle vlastního výběru. Možnost volby je přitom podstatná a zaměstnancům dává pocit důležitosti.

Výhody a benefity, které lze získat digitálně a využívat kdekoli, budou hrát důležitou roli zejména v provozech, kde se vsadilo na home-office. Mnoho zaměstnavatelů přidává virtuální praktické lékaře, podporují duševní zdraví, zavádějí online zdravotní prohlídky, konzultace s odborníky na výživu a fitness programy na míru.

 

Podniky s benefity vyčkávají

Vzhledem k nejisté době mnoho společností zatím vyčkává s pevnými rozhodnutími a změnami nabídky benefitů. Jenže s tím, jak se nábor zaměstnanců začíná opět zvedat, si podniky nemohou dovolit ztrácet talenty na úkor konkurence v důsledku neatraktivních nabídek. Klíčovým faktorem bude správná kombinace benefitů, která zajistí, že všichni pracovníci – ať už pracují kdekoli – budou moci využívat takové benefity, které pro ně mají smysl.

Pro Andrew Paulsen: Marta Plecitá

Image credit: Canva

<<<Na všechny články